ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

شاید زمانی که لیفان X50 به عنوان یکی از اولین هاچ‌بک‌های کراس بازار ایران معرفی شد، کمتر کسی فکرش را می‌کرد که شاهد موفقیت این کلاس در بازار باشیم، اما حالا شرایط به نحوی تغییر کرده که تا قیمت‌هایی نزدیک به 200 میلیون تومان خودروهای کراس‌اوور تک دیفرانسیل عمدتاً چینی، از محبوبیت بسیار بیشتری نسبت به خودروهای سدان برخوردار شده‌اند و یکی پس از دیگری رکوردهای فروش مربوط به خودروهای چینی در بازار ایران را می‌شکنند.

لوازم یدکی خودورهای چینی | چراغ جلو خودروهای چینی | چراغ عقب خودروهای چینی | سپر چانگان | چراغ چانگان | چراغ سابرینا | لوازم یدکی سابرینا | لوازم یدکی چانگان | قطعات یدکی خودرو|سایپا|ایزان خودرو | پارس خودرو

شاید زمانی که لیفان X50 به عنوان یکی از اولین هاچ‌بک‌های کراس بازار ایران معرفی شد، کمتر کسی فکرش را می‌کرد که شاهد موفقیت این کلاس در بازار باشیم، اما حالا شرایط به نحوی تغییر کرده که تا قیمت‌هایی نزدیک به 200 میلیون تومان خودروهای کراس‌اوور تک دیفرانسیل عمدتاً چینی، از محبوبیت بسیار بیشتری نسبت به خودروهای سدان برخوردار شده‌اند و یکی پس از دیگری رکوردهای فروش مربوط به خودروهای چینی در بازار ایران را می‌شکنند.


طراحی ظاهری

 
لوازم یدکی خودورهای چینی | چراغ جلو خودروهای چینی | چراغ عقب خودروهای چینی | سپر چانگان | چراغ چانگان | چراغ سابرینا | لوازم یدکی سابرینا | لوازم یدکی چانگان | قطعات یدکی خودرو|سایپا|ایزان خودرو | پارس خودرو


جک S3 این روزها آنچنان پر فروش ظاهر شده که کرمان موتور از پُر شدن ظرفیت فروش آن خبر داده است. بنابراین بیان نظر شخصی در مورد طراحی نسبتاً عجیب و غیرمعمول این خودرو می‌تواند تا حدی مخالفت با سلیقه این مشتریان تلقی شود اما واقعیت این است که با اندک دانشی در زمینه طراحی صنعتی می‌توان به این جمع بندی رسید که تناسبات طراحی در بدنه چانگان CS35 بسیار بهتر از جک S3 رعایت شده است. 


بر این اساس باید به دماغه نسبتاً کوتاه جک S3، طول زیاد شیشه جلو، شیب قابل توجه سقف و شکل کلی بدنه اشاره کرد که اساساً بسیار عجیب ترسیم شده و با الگوی ثابت خودروهای هاچ‌بک، کراس اوور یا حتی SUV فاصله دارد. در مقابل چانگان CS35 یک کراس‌اوور تمام عیار است که برخلاف خودروهای شاسی‌بلند، اثر چندانی از چهره تهاجمی یا مشخصات آفرودی را ارائه نمی‌دهد اما از نظر ابعاد و سایز بدنه، شباهتی نیز به خودروهای هاچ‌بک ندارد و به درستی در فضایی بین این دو کلاس قرار می‌گیرد.

طراحی و فضای داخلی

 

لوازم یدکی خودورهای چینی | چراغ جلو خودروهای چینی | چراغ عقب خودروهای چینی | سپر چانگان | چراغ چانگان | چراغ سابرینا | لوازم یدکی سابرینا | لوازم یدکی چانگان | قطعات یدکی خودرو|سایپا|ایزان خودرو | پارس خودرو
با ورود به داخل کابین شاهد اختلاف کمتری بین این دو خودرو خواهید بود. چانگان در چین با کمپانی فورد ارتباط فنی و تجاری دارد و شاید همین عامل باعث شده تا فرم کلی داشبورد چانگان CS35 به خصوص در بخش مرکزی داشبورد شباهت زیادی به محصولات مدرن فورد داشته باشد. نکته کلیدی در این زمینه بخش پایینی صفحه نمایشگر و استفاده از کلیدهایی با زاویه نسبتاً افقی است که تنها در میان محصولات فورد دیده می‌شود. در مقابل کابین جک S3 بیشتر به سایر خودروهای چینی شباهت دارد و استفاده گسترده از قطعاتی با رنگ نقره‌ای براق شاهد این مدعاست. اما نکته جالب اینجاست که با نشستن پشت فرمان از سطح وسیع داشبورد جک S3 شگفت زده خواهید شد.


این داشبورد طویل در واقع به لطف شیب زیاد شیشه جلو ایجاد شده است اما در کمال تعجب چنین وضعیتی باعث کوچک شدن فضای کابین نشده است و به طور کلی می‌توان گفت که فضای داخلی جک S3 اندکی نسبت به چانگان CS35 بزرگتر است. این مورد به خصوص در مورد فضای صندوق عقب مصداق بارزی دارد چرا که فضای صندوق عقب چانگان CS35 حتی ممکن است برای مسافرت سه نفره نیز ناکافی باشد، اما اتاق بزرگتر جک S3 امکان ارائه یک فضای بار کارآمد را فراهم کرده است.

مشخصات فنی

 


در چین قانونی وجود دارد که بین مالیات و حجم موتور ارتباط ایجاد می‌کند و درست به همین دلیل است که بسیاری از خودروهای چینی سایز کوچک و سایز متوسط از پیشرانه‌هایی به حجم 1.5 یا 1.6 لیتر نیرو می‌گیرند. ماحصل این وضعیت محدود شدن توان تولیدی 100 الی 110 اسب بخاری برای اکثر خودروهای چینی با چنین پیشرانه‌هایی است که از تکنولوژی توربو شارژر بی‌بهره هستند. هر دو خودرو حاضر در این تست نیز از این قاعده مستثنی نیستند. 

جک S3 با موتوری 1.5 لیتری در حدود 107 اسب بخار قدرت را از طریق گیربکس ضریب متغییر پیوسته CVT راهی چرخ‌های جلو می‌کند و چانگان CS35 به موتوری 1.6 لیتری با قدرت 124 اسب بخار مجهز است و از گیربکسی چهار سرعته اتوماتیک بهره می‌برد. بنابراین حداقل بر روی کاغذ، مشخصات چانگان CS35 اندکی جذاب‌تر از جک S3 به نظر می‌رسد. به خصوص که با توجه به گیربکس CVT، جک عملاً از لذت رانندگی این خودرو نیز اندکی کاسته شده است. البته این بدان معنا نیست که چانگان شتاب یا عملکرد خارق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهد. در واقع با شتابی در محدود 16 ثانیه هر دو این کراس‌اوورها در زمره خودروهای نسبتا کُند و حداقلی در بازار جای می‌گیرند. هرچند اعضای گروه چانگان سواران معتقدند که شتاب گیری صفر تا صد این خودرو حدود 12.5 ثانیه به طول می انجامد اما متاسفانه تاکنون تست شتاب این خودرو به وسیله دستگاه های دقیق نظیر V BOX انجام نشده است.

تجربه رانندگی

 


چانگان در زمره خودروسازان نسبتاً معتبر چینی قرار می‌گیرد و به محض نشستن پشت فرمان CS35 مواجه با یک خودرو مهندسی شده استاندارد را متوجه خواهید شد. ابعاد و زویایی دقیق باعث شده تا موقعیت نشستن راننده مناسب باشد و خللی نیز به دید راننده یا تسلط به محیط پیرامون خودرو احساس نشود. با این حال پس از روشن کردن پیشرانه و تخت کردن پدال گاز به تدریخ چینی بودن خودرو خود را نشان می‌دهد که از جمله بارزترین نکات در این زمینه می‌توان به صدای نسبتاً زیاد پیشرانه در دور موتورهای بالا و سبک بودن بیش از حد ضرایب دنده سه و چهار اشاره کرد که کاهش کشش خودرو در سرعت‌های بالا را به همراه دارد. 


وضعیت پشت فرمان جک S3 تا حدی متفاوت است. چرا که این خودرو به دلیل وضعیت متداول گیربکس‌های CVT از شتاب اولیه چشمگیری برخوردار نیست اما با رسیدن به سرعت‌های میانی به دلیل مکانیزم جالب این گیربکس، شاهد کشش بهتری از جک S3 هستیم. هر دو خودرو از ترمزهای چهارچرخ دیسک با عملکرد نسبتاً مناسب بهره می‌برند هرچند به لطف وجود ESP وضعیت برای جک اس 3 اندکی بهتر است. در زمینه نرمی و سیستم فنربندی نیز هر دو این کراس‌اوورهای به آرایش ساده‌ای برای چرخ‌های عقب مجهزند که وضعیت متعادلی را بین هندلینگ و نرمی فنربندی ارائه می‌دهد اما در زمینه جذب سرعت‌گیرهای ساندویچی و دست اندازهای ریز عملکرد چندان مناسبی ندارد. البته این مشکل محدود به این دو خودرو نیست و در مورد سایر خودروهای کراس‌اوور چینی موجود در بازار نیز چنین مسئله‌ای دیده می‌شود.

قیمت و نتیجه گیری نهایی

 


چانگان CS35 این روزها در بازار به اندازه رنو ساندرو استپ ویقیمت دارد و به عنوان خودرویی در محدوده 85 الی 90 میلیون تومان شناخته می‌شود، اما کرمان موتور اخیراً قیمت جک S3 را افزایش داده و شاهد رد شدن بهای رسمی و کارخانه‌ای این خودرو به رقمی بیش از یکصد میلیون تومان هستیم. از این رو در مجموع می‌توان گفت که چانگان CS35 می‌تواند انتخاب ارزنده‌تری در این کلاس قیمتی باشد، اما باید به این نکته توجه کرد که برای خانواده‌های پرجمعیت و استفاده برون شهری، احتمالاً جک S3 می‌تواند رضایت بیشتری را برای مصرف‌کنندگان تامین نماید. این درحالیست که چانگان CS35 با توجه به کابین نسبتاً کوچک و ضرایب سبک گیربکس، برای استفاده در محیط‌های شهری خودرو مناسب‌تری به نظر می‌رسد. از سوی دیگر با توجه به شدت تحریم‌های صنعت خودروسازی، احتمال تحت تاثیر قرار گرفتن چانگان، بیشتر از JAC خواهد بود و از این رو در بلندمدت ممکن است مشکلاتی برای تامین قطعات یا مونتاژ چانگان ایجاد شود اما ظاهراً در این زمینه مشکل چندانی برای جک وجود ندارد.

از جناب آقای سجاد جوکار مالک خودروی چانگان CS35 و آقای شهرام دانش مالک جک S3 برای همکاری با تیم خودروبانکجهت تهیه این گزارش کمال تشکر را داریم.