سنوا (Senova) یکی از زیربرندهای گروه خودروسازی پکن اتومبیل یا بهصورت مخفف بایک (BAIC) است که طی دورهٔ کوتاهی سدان D70 آن توسط شرکت دیار خودرو در کشورمان هم عرضه شد که البته به دلیل قیمت بسیار بالا و برند ناشناخته، شکست سختی را تجربه کرد. گروه بایک در چین اما یکی از پرفروشترین خودروسازان محسوب میشود
بهگونهای که سال گذشته با فروشی نزدیک به 567 هزار دستگاه، در جایگاه ششمین خودروساز پرفروش چینی در زادگاهش قرار گرفت.
سنوا (Senova) یکی از زیربرندهای گروه خودروسازی پکن اتومبیل یا بهصورت مخفف بایک (BAIC) است که طی دورهٔ کوتاهی سدان D70 آن توسط شرکت دیار خودرو در کشورمان هم عرضه شد که البته به دلیل قیمت بسیار بالا و برند ناشناخته، شکست سختی را تجربه کرد. گروه بایک در چین اما یکی از پرفروشترین خودروسازان محسوب میشود بهگونهای که سال گذشته با فروشی نزدیک به 567 هزار دستگاه، در جایگاه ششمین خودروساز پرفروش چینی در زادگاهش قرار گرفت.
بایک در نمایشگاه خودروی شانگهای 2015 از طریق برند سنوا، کراساوور کامپکتی بنام X55 را معرفی کرد که در جایگاهی پایینتر از مدل X65 قرار میگرفت. سپس دو سال بعد یعنی در نمایشگاه شانگهای 2017، نسل دوم سنوا X55 رونمایی شد. حال این کراساوور جدید چینی تقریباً برای عرضه به بازار آماده شده و از ماه سپتامبر امسال راهی بازار داخلی چین خواهد شد.
سنوا X55 جدید استایل شیک و مدرنی دارد که پیشرفت بزرگی را نسبت به طراحی خستهکنندهٔ نسل قبلی نشان میدهد. البته هرچند X55 جدید چیزی بیشتر از یک فیسلیفت است اما نمیتوان آنرا خودروی کاملاً جدیدی دانست چراکه بر روی همان پلتفرم نسل قبلی ساخته شده است. نسل اول این خودرو با دو پیشرانهٔ مختلف شامل 1.5 لیتری تنفس طبیعی با 116 اسب بخار قدرت و 1.5 لیتری توربو با 150 اسب بخار قدرت به بازار عرضه میشد. حال نسل جدید هم از همان موتور 1.5 لیتری توربو استفاده میکند اما موتور تنفس طبیعی حذف شده است.
گیربکسها نیز در نسل قبلی شامل پنج سرعتهٔ دستی، شش سرعتهٔ دستی و یک نمونهٔ CVT میشد درحالیکه در نسل جدید تنها گیربکس CVT ارائه میشود. همچنین گفته شده در اوایل سال آینده نسخهٔ الکتریکی X55 هم به بازار عرضه خواهد شد. نسل جدید این ماشین 4.48 متر طول، 1.83 متر عرض و 1.68 متر ارتفاع داشته و فاصلهٔ محوری آنهم برابر با 2.66 متر است. این یعنی طول و فاصلهٔ محوری X55 جدید به ترتیب 7.5 سانتیمتر و 1.5 سانتیمتر نسبت به قبل رشد داشته اما عرض و ارتفاع آن تغییری نکرده است.
سنوا X55 جدید از کابین مدرنی هم برخوردار است که در آن یک صفحهنمایش 9 اینچی برای ارائهٔ سیستم اطلاعاتی-سرگرمی AliOS تعبیه شده است. به گفتهٔ بایک، این سیستم به یک ماجول کنترل صدا هم مجهز است که میتواند 21 نوع گویش چینی را تشخیص دهد. صفحه آمپر خودرو اما دارای دو نشانگر سنتی است که در میان آنها یک نمایشگر هفت اینچی نصب شده است. در داخل این کراساوور چینی همچنین برای ارائهٔ نمایی اسپرت، تریم فیبر کربنی به همراه دوخت قرمزرنگ در صندلیها کار شده است.
هرچند بهزودی طی چند ماه آینده نسل دوم سنوا X55 به بازار عرضه خواهد شد اما عرضه نسل قبلی آن هنوز ادامه دارد. البته به دلیل اینکه بهزودی نسل جدید X55 به بازار خواهد آمد، قیمت نسل قبلی آن به میزان قابلتوجهی کاهش یافته است بهگونهای که درحالیکه نسل قبلی پیشازاین با قیمتهایی از 79,800 یوآن تا 119,800 یوآن معادل 11,700 دلار تا 17,600 دلار عرضه میشد، حالا قیمت آن به تنها 49,900 یوآن تا 79,800 یوآن معادل 7,300 دلار تا 11,700 دلار برای بالاترین مدل رسیده است. قیمت نسل جدید نیز از حدود 90 هزار یوآن معادل 13,200 دلار شروع شده و نهایتاً به 130 هزار یوآن معادل 19 هزار دلار میرسد.